Elektrische Alpine A290 is in één opzicht heel gewoon gebleven (nu met prijzen)

Alpine A290 (2025):

Het studiemodel van de Alpine A290 – afgeleid van de Renault 5 – had het stuur in het midden van het dashboard. Het zou wat zijn als de definitieve versie dat ook had. Maar nee …

Bij het studiemodel van de Alpine A290 dachten we eerst dat we een leesbril nodig hadden, of misschien al iets te gretig van de Franse wijn hadden genipt. Zat het stuur echt in het midden? Ja dus. Dit maffe trucje heeft de definitieve versie uiteraard niet gehaald. Het stuur zit links en in het midden bevindt - zoals het tegenwoordig heurt - een groot multimediascherm.

Kijken we al reikhalzend uit naar de elektrische Renault 5 E-Tech, de Alpine A290 is misschien nog wel leuker. Het studiemodel van de Alpine was 4,05 meter lang, de definitieve A290 is teruggebracht tot 3,99 meter. Daarmee is hij nog altijd 7 cm langer dan de Renault 5.

Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):

Uiterlijk zie je de overeenkomsten met de R5 meteen, maar toch hoef je weinig moeite te doen om de twee modellen uit elkaar te houden. Zo heeft de Alpine A290 twee extra koplampen, met X-vormig motief.

Voor een kleine auto is het formaat van de wielen enorm: 19 inch is standaard! Verder herken je de Alpine A290 aan onder meer de brede spatborden en zijskirts, de zwarte haaienvin-antenne, het zwarte dak en de diffusor.

Actie
De vernieuwde Volkswagen Golf
De vernieuwde Volkswagen Golf

Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!

Alpine A290 (2025):

Magische OV-knop

Met gepast Franse chauvinisme meldt Alpine dat de A290 in Frankrijk wordt gebouwd, vanaf 2025 komt zelfs de batterij uit eigen land. Gek genoeg is het met trots gedragen Franse vlaggetje op de C-stijl optioneel. Alpine kiest niet voor een opzichtige achterspoiler, maar voor een beschaafde ‘ducktail’.

Voor rally- en raceliefhebbers valt er in het interieur genoeg te ontdekken. De magische OV-button op het stuur bijvoorbeeld. Dat is geen aanmoediging om met de trein te reizen, maar zorgt voor een tijdelijke boost-functie. Ook launch control is leverbaar, en desgewenst houdt de auto je rondetijden op het circuit bij. Via de RCH-draaiknop kies je hoeveel remenergie je wilt terugwinnen.

Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):

Alpine A290 vermogen

Natuurlijk zijn niet alleen het uiterlijk en het interieur sportiever dan dat van de Renault 5 E-Tech Electric. Ook het motorvermogen ligt hoger. Het elektrische Vijfje levert maximaal 150 pk, terwijl de Alpine A290 hem met minimaal 30 pk overtoept (basisversie en GT-Premium). Echt lachen wordt het met de 220 pk en 300 Nm sterke Alpine A290 GT Performance en GTS.

Deze versies sprinten van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden, de versies met 180 pk doen er een seconde langer over. De 52 kWh-batterij laadt met maximaal 100 kW en de actieradius is maximaal 380 kilometer. Vanwege de grote batterij is de krachtige Alpine geen lichtgewicht; hij weegt 1479 kilo. Dat is ongeveer net zoveel als een McLaren Artura met 700 pk ... 

Om ervoor te zorgen dat zijn vooras niet krankjorum wordt van het vermogen dat hij moet verwerken, krijgt de A290 een 60 mm bredere spoorbreedte dan de R5. Verder heeft-ie een Brembo-remsysteem met vier zuigers per remklauw, een nieuw ontwikkelde multilink-achterwielophanging en torque vectoring voor een optimale wegligging.

Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):

Alpine A290 prijs

De Alpine A290 is vanaf nu samen te stellen, de eerste leveringen worden aan het einde van dit jaar al verwacht. Dat is sneller dan verwacht, aangezien Alpine eerder nog mikte op begin 2025. De prijzen beginnen bij 38.800 euro. Daarvoor krijg je een GT-uitvoering met 180 pk. Voor een dikke 3 mille extra koop je de A290 met deze aandrijflijn als GT Premium.

Wil je liever 220 pk, ben je minimaal aangewezen op de GT Performance. Deze is verkrijgbaar vanaf 41.800 euro.  Voor het GTS-uitrustingsniveau betaal je 3.000 euro extra, de GTS Premiere Edition is de prijzigste A290 met een vanafprijs van 46.300 euro. Dit is een limited edition: Alpine bouwt er 1955 exemplaren van. Tevens is het de enige uitvoering van de Alpine A290 die niet in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. Mocht je hier nog van willen profiteren moet je sowieso snel zijn: na dit jaar houdt de subsidie op te bestaan. 

Alle prijzen van de Alpine A290 op een rijtje:

Motorisering                      Uitvoering                                 Vanafprijs                             
Electric 180 pk GT € 38.800
GT Premium € 42.000
Electric 220 pk GT Performance € 41.800
GTS € 44.800
GTS Premiere Edition € 46.300
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Alpine A290 (2025):
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties